Організація куточка живої природи в школі Успішне засвоєння учнями матеріалу з біології, набуття ними практичних умінь і навичок по вирощуванню рослин і догляду за тваринами, розвиток спостережливості і працьовитості великою мірою залежать від практичних робіт і спостережень, які учні ведуть за живими об'єктами безпосередньо в природі. На жаль, більшість уроків з біології припадає на осінньо-зимовий період, коли можливість роботи з живими обєктами безпосереньо в природі обмежена. Цей недолік певною мірою можна усунути, коли організувати роботу у куточку живої природи, який є складовою частиною біологічного кабінету. Добре обладнаний куточок живої природи завжди привертає увагу учнів, котрі з великим бажанням проводять у ньому спостереження та догляд за рослинами і тваринами. Велика пізнавальна й виховна роль куточка живої природи підтверджена шкільною практикою. У ЗОШ І-ІІІ ст. с. Висипівців учні школи і вихованці гуртків "Юний натураліст" і "Юний акваріуміст" в куточку живої природи вирощують кімнатні рослини, закладають досліди, які потім використовують на уроках ботаніки, зоології, ведуть спостереження за річковими та декоративними рибами, молюсками, земноводними і плазунами, дрібними співочими птахами, ссавцями. У спеціальній вольєрі вони утримують хвилястих папуг, у різних клітках утримуються канарки, зеброві та японські амадини, морські свинки, золотисті та карликові хомяки, карликові кролики; у акватераріумі утримують шпорцевих жаб, у тераріумі - середземноморську черепаху; у акваріумах учні утримують і розводять декоративних рибок. Під куточок живої природи залежно від умов школи відводять світлу кімнату з вікнами, що виходять на південь або південний схід, в якій можна не тільки розмістити мешканців куточка живої природи, а й проводити індивідуальні та групові заняття з учнями. Добре, якщо куточок межує з лаборантською кімнатою чи кабінетом біології. Коли ж у школі неможливо виділити спеціальну кімнату для куточка живої природи, то його можна організувати в лаборантській кімнаті. У деяких школах куточок живої природи розташовують біля вікон рекреаційних залів або в коридорах поблизу кабінету біології. Щоб мати достатнє електричне освітлення і належну температуру в потрібному місці, на стінах повинно бути кілька розеток для вмикання освітлювальних і нагрівних пристроїв, особливо коли в куточку живої природи є декілька акваріумів чи тераріумів. Для роботи з рослинами і тваринами в куточку живої природи повинен бути водопровідний кран з відливною раковиною, 2-3 звичайних відра, бак для води, невеликі ящики для піску та тирси, ящик для сміття. Залежно від умов розташування куточка живої природи вчитель повинен добирати і його мешканців. Як правило, створення куточка починається з добору рослин. Учитель відбирає найтиповіших представників, на прикладі яких можна пояснити багато явищ природи, наприклад добір рослин з найхарактернішими морфологічними ознаками органів (форма коренів, листків, стебел, квіток або плодів). Для характеристики систематичних одиниць добирають представників родин, родів і видів, які вивчаються в курсі біології. Дуже важливо дібрати й такі рослини, які можна використовувати для демонстрування фізіологічних дослідів або проведення спостережень. Бажано добирати кілька представників таких, щоб можна було на їх прикладі розкрити деякі питання екології (рослини пустель, вологих місць, водойм, рослини тіневитривалі і світлолюбні тощо). Кімнатні рослини тримають у горщиках відповідного діаметру. Розміри горщиків повинні відповідати величині рослин і особливостям їх кореневої системи. Для кращого розвитку кореневої системи рослин у дні горщиків повинні бути невеликі отвори для стоку зайвої води та проникнення повітря. Рослини розміщують на спеціальних підставках поблизу світла. Для горщиків треба мати піддонники. Для утримання тварин у куточку живої природи треба мати кілька столів, підставок, акваріуми, тераріуми, клітки та вольєри для птахів та ссавців. Це обладнання можна виготовити у шкільній майстерні чи придбати у зоомагазині. Столи з акваріумами слід розміщувати в кутках або під боковими стінками, щоб на них не падали прямі сонячні промені (це може призвести до розвитку одноклітинних водоростей). Коли освітлення недостатнє і температура у приміщенні нижча від норми використовують спеціальні лампи та обігрівачі. Клітки для птахів розміщують біля стіни, протилежної від вікон; вольєру можна обладнати в одному з кутків кімнати. Клітки з дрібними ссавцями ставлять на деревяні підставки в затемнених місцях кімнати. Інструменти, дрібний посуд, матеріали, які використовують при догляді за рослинами і тваринами, зберігають в окремій шафі з полицями, а щоденники спостережень учнів за живими обєктами, різні плани, інструктивні картки тощо - в робочому столі. Для спостережень і систематичного догляду за рослинами і тваринами за кожним обєктом закріплюють 2-3 учнів чи юннатів. Важливе значення для забезпечення систематичної роботи куточка живої природи має планування роботи кабінету біології. У плані визначають роботу гуртка, проведення тематичних біологічних вечорів, ранків і свят, проведення біологічних вікторин, конкурсів, олімпіад тощо. В плані передбачають також придбання наочних посібників, приладів, реактивів, посуду, лабораторного обладнання. Окремим розділом визначають характер і кількість живого матеріалу, який повинен бути в куточку живої природи, час його збирання, способи оформлення, організацію догляду за живими обєктами.
|